2015-09-10

Biuro Organizacyjne (BO)

Dyrektor: Sławomir Adamiec
Zastępca Dyrektora: Klaudia Kuruś-Staszewska

tel.: (22) 34-74-265, fax: (22) 34 74 261

Do zakresu działania Biura Organizacyjnego (BO) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

  1. organizacji Ministerstwa, w tym opracowywania projektów statutu i  regulaminu organizacyjnego, zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa oraz wykazu jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra;
  2. prowadzenia ewidencji upoważnień i pełnomocnictw;
  3. przygotowywania wykazu prac legislacyjnych Ministra i sprawozdawczości w tym zakresie;
  4. przygotowywania planu działalności Ministra i sprawozdania z jego wykonania;
  5. kierowania do departamentów, w celu przeprowadzenia uzgodnień w  Ministerstwie, projektów dokumentów innych niż akty prawne, umowy i porozumienia, przekazanych na etapie uzgodnień międzyresortowych;
  6. koordynowania opiniowania dokumentów rozesłanych przez Sekretarza Rady Ministrów i Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów na etapie uzgodnień rządowych;
  7. kierowania projektów aktów prawnych i dokumentów opracowanych w Ministerstwie pod obrady stałego komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
  8. obsługi udziału Ministra, sekretarzy stanu lub podsekretarzy stanu w posiedzeniach odpowiednio Rady Ministrów i stałego komitetu Rady Ministrów;
  9. kontroli realizacji zadań wynikających z protokołów ustaleń stałego komitetu Rady Ministrów i Rady Ministrów;
  10. koordynowania spraw parlamentarnych, w tym współpracy z Sejmem
    i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, ich organami oraz posłami
    i senatorami, a także udzielania odpowiedzi na interpelacje, zapytania
    i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie;
  11. obsługi cyklicznych spotkań Dyrektora Generalnego z dyrektorami departamentów;
  12. obsługi korespondencji Ministra;
  13. koordynacji udziału członków kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach, konferencjach i innych spotkaniach;
  14. delegowania przedstawicieli Ministra do zewnętrznych organów kolegialnych;
  15. koordynowania udzielania odpowiedzi na wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka;
  16. koordynowania sposobu postępowania wobec podmiotów wykonujących działalność lobbingową w rozumieniu ustawy z dnia
    7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 161, poz. 966 oraz z 2015 r. poz. 1893);
  17. opiniowania wewnętrznych regulaminów organizacyjnych departamentów, monitorowania ich aktualności oraz zamieszczania zatwierdzonych regulaminów w intranecie;
  18. koordynowania obsługi osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, w tym zapewnienie środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243 oraz z 2012 r. poz. 986);
  19. organizowania pracy sekretariatów członków kierownictwa Ministerstwa;
  20. zapewnienia funkcjonowania urzędu Ministra w określonych stanach gotowości obronnej państwa;
  21. zapewnienia realizacji zadań obronnych przez Ministra;
  22. koordynowania realizacji zadań na rzecz Traktatu Północnoatlantyckiego, wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz współpracy cywilno-wojskowej;
  23. szkolenia obronnego (przy współpracy z Biurem Kadr i Szkolenia) kierowniczej kadry Ministerstwa, kierowników jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz pracowników wyznaczonych do prowadzenia spraw związanych z wykonywaniem zadań obronnych;
  24. kwalifikowania w dziale administracji rządowej oświata i wychowanie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, ich szczególnej ochrony oraz infrastruktury krytycznej;
  25. zarządzania kryzysowego;
  26. koordynowania i wdrażania przedsięwzięć oraz opracowywania aktów normatywnych dotyczących obrony cywilnej w Ministerstwie, a także pełnienia funkcji doradczej w zakresie realizacji przez departamenty zadań dotyczących obrony cywilnej;
  27. zapewnienia ochrony informacji niejawnych, w tym stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego;
  28. zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowania ryzyka;
  29. kontroli ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowej (co najmniej raz na trzy lata) kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;
  30. zorganizowania i zapewnienia funkcjonowania ochrony informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
  31. prowadzenia kancelarii tajnej Ministerstwa, w której są przetwarzane informacje niejawne o klauzuli „ściśle tajne”, „tajne” i „poufne”;
  32. prowadzenia zwykłych oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
  33. prowadzenia aktualnego wykazu osób zatrudnionych w Ministerstwie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia
    do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto oraz współpraca w tym zakresie z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
  34. współpracy z jednostkami uczestniczącymi w przeprowadzaniu postępowań sprawdzających;
  35. prowadzenia działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności oraz ograniczenia negatywnych skutków naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, a także współdziałania w tym zakresie
    z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego w przypadku naruszenia przepisów o klauzuli „poufne” lub wyższej;
  36. organizowania szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
  37. zapewnienia ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
  38. weryfikacji i bieżącej kontroli zgodności funkcjonowania systemów teleinformatycznych ze szczególnymi wymaganiami bezpieczeństwa systemów (SWBS) oraz przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji (PBE);
  39. opracowywania i aktualizowania planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego oraz nadzorowania jego realizacji;
  40. sprawowania nadzoru nad realizacją zadań przez administratorów systemów w zakresie funkcjonowania, przestrzegania zasad i  wymagań bezpieczeństwa przewidzianych dla systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
  41. wykonywania zadań w imieniu administratora danych osobowych
    w Ministerstwie, wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, z wyjątkiem zadań, o których mowa w § 5 pkt 21, oraz z wyłączeniem bazy danych systemu informacji oświatowej;
  42. sprawowania nadzoru nad realizacją zadań przez administratora bezpieczeństwa informacji w Centrum Informatycznym Edukacji w zakresie bazy danych systemu informacji oświatowej;
  43. wykonywania zadań Dyrektora Generalnego wynikających z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584, z 2008 r. Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 178,
    1375, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2015 r. poz. 1635);
  44. prowadzenia kancelarii Ministerstwa;
  45. prenumeraty prasy w Ministerstwie;
  46. wdrażania i rozwoju funkcjonowania systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją oraz wewnętrznych systemów Ministerstwa wspierających uzgadnianie dokumentów rządowych;
  47. koordynowania przygotowania i modyfikowania usług udostępnianych przez Ministra na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP) lub w innym systemie teleinformatycznym, w tym przygotowywanie wniosków o umieszczenie lub zaktualizowanie wzorów dokumentów elektronicznych w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych;
  48. administrowania kontem Ministerstwa na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP).
  49. spraw osobowych członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników zatrudnionych w Ministerstwie;
  50. dokumentacji personalnej, z uwzględnieniem upoważnień i pełnomocnictw udzielanych pracownikom Ministerstwa;
  51. programu zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie;
  52. spraw osobowych kadr kierowniczych jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
  53. regulaminu pracy Ministerstwa;
  54. naboru do służby cywilnej, opisów stanowisk pracy oraz ich wartościowania;
  55. projektowania, analizy i kontroli bieżącego wydatkowania funduszu wynagrodzeń i nagród, z wyłączeniem środków na wynagrodzenia pracowników zajmujących się obsługą programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;
  56. sporządzania sprawozdań dotyczących zatrudnienia, szkoleń, czasu pracy dla Głównego Urzędu Statystycznego, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i innych instytucji;
  57. szkoleń i rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa, w tym w szczególności badanie potrzeb szkoleniowych pracowników, opracowywanie planów, organizowanie i dokumentowanie szkoleń;
  58. służby przygotowawczej;
  59. ocen członków korpusu służby cywilnej;
  60. odpowiedzialności dyscyplinarnej, w tym obsługi działalności Komisji Dyscyplinarnej dla członków korpusu służby cywilnej;
  61. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
  62. praktyk studenckich i uczniowskich oraz staży i wolontariatu na rzecz Ministerstwa;
  63. przekazywania danych, o których mowa w art. 107 ust. 4 pkt 1-2 i 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, dotyczących pracowników zatrudnionych w Ministerstwie na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych do Systemu Informacji Oświatowej;
  64. reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w przypadku ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
  65. zawiadamiania wojskowych komendantów uzupełnień o osobach podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej.
  • Wytworzył: Agata Grzymek
  • Data wytworzenia: 2015-09-10 10:30:07
  • Wprowadził: Karolina Łukaszewicz
  • Data opublikowania: 2015-09-10 10:30:07
  • Ostatni edytor: Karolina Łukaszewicz
  • Data ostatniej modyfikacji: 2018-03-09 14:17:45
Idź do góry