2015-09-10

Departament Współpracy z Samorządem Terytorialnym (DWST)

Dyrektor: Jerzy Jakubczuk
Zastępca Dyrektora: Ewa Staniszewska
Zastępca Dyrektora: Marcin Nowak

tel.: (22) 34-74-458, fax: (22) 34-74-417

Do zakresu działania Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym (DWST) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:

  1. koordynowania współpracy innych departamentów z jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami tych jednostek oraz stroną samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
  2. podziału oraz wysokości planowanych i ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego;
  3. współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w zakresie przydzielania środków finansowych z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego;
  4. środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej;
  5. sieci publicznych przedszkoli i szkół;
    5a. przekazywania prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego przedszkoli i szkół publicznych osobie prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej;
  6. rozpatrywania zażaleń na postanowienia kuratorów oświaty dotyczące likwidacji i przekształcania przedszkoli, szkół i placówek, których prowadzenie jest zadaniem własnym gminy oraz powiatu, we współpracy z właściwymi departamentami;
  7. zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną;
  8. dotowania szkół i placówek, które nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, we współpracy z właściwymi departamentami;
  9. zasad nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami;
  10. zasad dokonywania zmiany warunków pracy i płacy nauczycieli;
  11. praw i obowiązków nauczycieli wynikających ze stosunku pracy, w tym systemu awansu zawodowego;
  12. prowadzenia i obsługi centralnego rejestru nauczycieli ukaranych karami dyscyplinarnymi;
  13. zasad, trybu i kryteriów dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska dyrektorów szkół (placówek) i inne stanowiska kierownicze w szkołach (placówkach);
  14. wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach szkół i placówek;
  15. zasad i trybu powierzania stanowiska dyrektora szkoły (placówki) i innych stanowisk kierowniczych w szkołach (placówkach), a także zasad i trybu odwoływania z tych stanowisk;
  16. zasad przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektorów szkół (placówek);
  17. systemu wynagradzania nauczycieli określonego w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela oraz przygotowywania analiz, we współpracy z Departamentem Strategii i Współpracy Międzynarodowej,  związanych z jego planowaniem i realizacją;
  18. zasad wynagradzania nauczycieli oraz warunków wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej;
  19. realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego kompetencji w zakresie wynagrodzeń nauczycieli;
  20. opracowywania analiz wielkości i struktury zatrudnienia nauczycieli oraz prowadzenia prac analitycznych w zakresie skutków finansowych realizacji przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, we współpracy z Departamentem Strategii i Współpracy Międzynarodowej;
  21. kontaktów ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli, w tym zwłaszcza współpracy w zakresie pragmatyki nauczycielskiej;
  22. współpracy z Departamentem Kształcenia Ogólnego w zakresie nadzorowania i koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie właściwości departamentu, w szczególności poprzez:
    1. przygotowywanie propozycji podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, w szczególności zadań dotyczących nadzoru pedagogicznego,
    2. opracowywanie projektów arkuszy i programów do przeprowadzania przez kuratorów oświaty kontroli w zakresie zgodności działalności szkół i placówek z przepisami prawa,
    3. opracowywanie wyników i wniosków z kontroli przeprowadzonych przez kuratorów oświaty w zakresie zgodności działalności szkół i placówek z przepisami prawa oraz gromadzenie dokumentacji, arkusza, programu, wyników i wniosków z przeprowadzonych kontroli,
    4. przedstawianie do akceptacji Departamentu Kształcenia Ogólnego projektów pism kierowanych do kuratorów oświaty, z wyłączeniem pism w sprawach indywidualnych,
    5. uzgadnianie z Departamentem Kształcenia Ogólnego organizacji narad, szkoleń i konferencji dla kuratorów oświaty oraz innych pracowników;
  23. obsługi Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Ministrze.
  • Wytworzył: Agata Grzymek
  • Data wytworzenia: 2015-09-10 10:19:12
  • Wprowadził: Hanna Lipińska
  • Data opublikowania: 2015-09-10 10:19:12
  • Ostatni edytor: Hanna Lipińska
  • Data ostatniej modyfikacji: 2018-09-11 10:02:36
Idź do góry